KIJKEN, NADENKEN, EN ‘ZIEN’.

2017 03 20

Op 3 februari schreef ik al over haar. En zelfs dat was niet eens de eerste keer.

Ze viert dit jaar haar 30-jarig docentschap als zelfstandig schilderpedagoge.

Pedagoge. Ja, zo moet ik haar noemen. Al wordt deze functie maar zelden met het beeldend vak in verband gebracht. Je bent ‘workshop-leider’, of ‘artistiek begeleider’.

Maar Hélen is een ras-pedagoge.

Dat maakte ik vandaag weer eens mee.

Ik bracht werk, op haar uitnodiging om als oud-leerlinge mee te exposeren op 8 en 9 april. De kruisgangen van de Roermondse Seminariekapel zullen daarvoor de historische en sfeervolle locatie zijn. De binnengebrachte werken worden door haar in ontvangst genomen in haar huidige lesruimte: een voormalig Groene Kruisgebouwtje.

Ik was daar nog nooit geweest. Wat ik er aantrof waren meerdere kleine kamers die gezellig in elkaar overlopen en die helemaal op het schilderen zijn ingericht. Her en der waren mensen stil aan het werk aan de werkplanken langs de muur. Nadat Hélen mij met een stralende warmte begroet had deed ik een inspectierondje. Ik heb diverse gezichten gezien die mij nog vertrouwd zijn van de jaren waarin ik les van haar had. Er zijn dus mensen die geen afscheid van haar willen nemen. En kennelijk leren ze nog steeds van haar. Ook ik nog weer, vandaag: Hélen zette een werkstuk voor ons allen te kijk. Daarop was een maIs-halm te zien, geschilderd met acrylverf. We keken. We wachtten.

En toen begon Hélen de linker bovenhoek van het werkstuk te bespreken. Daar moest nog iets mee. De mogelijkheden werden hardop overlegd. Ik stelde de vraag waaróm er iets met die hoek gebeuren moest. En de discussie kwam op gang.

Ik kreeg bijna zin om weer haar cursiste te worden!

Want een pedagoog vertelt je niet zozeer hoe iets moet. Een pedagoog brengt de discussie op gang. Tijdens zo’n gesprek blijf je kijken, en nadenken, en ‘zien’.

Ik stapte weer in de auto, terug naar huis. Mijn twee aquarellen ben ik tijdelijk armer. Maar dankzij Hélen ben ik voorlopig weer een artistiek inzicht rijker.

Wees welkom op zondag 9 april. Informatie op bijgaande flyer.

Dit bericht werd geplaatst in aquarel, Beeldende kunst, expositie, Roermond, schilderkunst en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op KIJKEN, NADENKEN, EN ‘ZIEN’.

Geef een reactie

