WOORD- EN COMMUNIEDIENST

2017 06 12

Dit is de complete populatie van de kerkdienst op het ‘Hoogfeest van de Allerheiligste Drie-eenheid’: Mijn moeder en medebewoner Thei, ikzelf, en heel in de verte nog een vijftal gelovigen. Ik heb mijn moeder en Thei begeleid door de al benauwd-warme zomerochtend.

Ik wilde al beginnen te zingen’, grapt Thei, als hij de lege bank in schuift in de nog stille kerkruimte. Alleen de klokken beieren lustig boven onze hoofden. Zodra het orgel inzet dirigeert hij goedkeurend mee. Op het priesterkoor neemt het zangkoor z’n plaats in. Samen met de organist, en de voorganger in deze ‘Woord- en communie-dienst’ plus nog een dame die de gebeden voorleest zijn het dertien personen die zich inzetten voor in totaal acht kerkgangers. De lichten branden, kaarsen zijn aangestoken, alles ademt een volwaardig liturgisch feest. De voorganger wijkt niet van zijn tekst af. Hij begroet ons onverstoorbaar met ‘Welkom, gij allen tezamen’.

Uit mijn jeugd herinner ik mij eucharistievieringen op feestdagen, waarbij soms op alle zij-altaren tegelijk missen gedaan werden. Er waren toen nog veel priesters, en als priester moest je elke (zond)dag een mis opdragen.

Maar de tijden zijn veranderd. Een echte ‘mis’ vindt in deze kerk hooguit om de andere week nog plaats. Vandaag is er dus een niet-gewijde voorganger in keurig colbert, en die deelt met ons het brood dat in de vorige eucharistieviering is geconsacreerd en bewaard.

Tussen de twee oude mensen in gezeten luister ik naar de lezingen, die ons vertellen over Moses op de berg Sinaï, en over Paulus, die aan de Christenen van Corinthe duidelijk maakt hoe ze de vrede kunnen bewaren.

Het evangelie vervolgens laat Jezus aan Nicodemus vertellen hoe God zijn zoon naar de aarde zond om die te redden. Het koor zingt menig lied, en links en rechts van me wordt feilloos meegezongen door de twee hoogbejaarde monden. In plaats van een preek houden we een meditatie in stilte, om de woorden van het evangelie tot ons door te laten dringen. Staande wordt de geloofsbelijdenis uitgesproken. Bijzonder vind ik het dat bij de smeekbeden een van de gebeden speciaal gewijd is aan kunstenaars en wetenschappers, vanwege hun ‘bijdrage aan een menswaardige ontwikkeling’.

Na de communie volgt het Onze Vadergebed, waarvan de formulering ietwat is veranderd sedert mijn kerk-verleden. We moeten elkaar de hand geven en vrede wensen. ‘Ja-ja’, zegt mijn moeder als ik haar de hand reik. Met andere woorden: ze vindt deze ceremonie wat overdreven en zou die liever ontwijken.

Als slot wordt er geen zegen gegeven, maar we slaan allen zelf een kruisteken. Het orgel zet vol werk in, en ik wil de rolstoel het middenpad in rijden om de kerk te verlaten.

Maar mijn moeder houdt me staande, door onze gang te blokkeren. Met een hand houdt ze zich stevig vast aan een van de kerkbanken, zodat ik niet verder kan. ‘Wat is dat nou’, vraagt Thei verbaasd. ‘Laat ons hier nog wat blijven’, zegt mijn moeder. Wil ze nog wat naar het orgel blijven luisteren? Maar het orgel zwijgt al. Ik wijs haar op de lege kerkbanken. Iedereen is naar huis, zeg ik haar. En daar wacht een kop lekkere soep.

Maar weer houdt ze vol dat ze nog wat langer wil blijven: ‘Hier is het tenminste lekker koel’, klinkt het dan.

Met wat overredingskracht lukt het mij om samen met de twee het kerkgebouw te verlaten. Bij aankomst thuis wijs ik op mijn fiets, die staat te wachten op de thuisrit. We zitten nog even in de eetkamer aan tafel bij elkaar, en dan neem ik afscheid.

‘Val niet’, zegt ze, en ze zwaait.

Dit bericht werd geplaatst in geloof/religie, moeder en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op WOORD- EN COMMUNIEDIENST

  1. Ik begrijp je moeder. Vroeger liep je een kerk in om in stilte te bidden. Maar dat kan bijna nergens meer. Ze zijn gesloten. En het is er koel. Dus nog even blijven en niet over soep zeuren

  2. In alle opzichten een ontroerend verhaal.

Geef een reactie

