EEN ONVERGETELIJKE SOLO


2017 08 12

Tijdens onze geaccidenteerde wandeling door het prachtige Mâconnais-landschap stuitten we op overstekend wild: met opgezette borst paradeerde ze (of was het een ‘hij’?) parmantig over de weg, zonder haast, en zich bewust van haar rechten. Het was of ze van een Franse postzegel was weggelopen. Met respect hielden we onze pas in, en vervolgden toen onze voettocht naar ons middagmaal, en ik hoopte nu maar dat er geen Coq au vin of Poulet roti op het menu zou staan.

Naast me liep mijn jongste zus. Zij en haar man waren even in onze omgeving neergestreken, op doortocht naar huis vanuit mediterrane streken, die wij deze zomer hebben moeten missen. Om dat gemis voor ons te compenseren heeft zij elke dag een sms-berichtje gestuurd. Let wel: drie weken lang. Haar woorden betrokken ons aldus een beetje bij alles wat zij daarginds waarnam: de eerste cipres onderweg, de blauwe hemel, de stijgende temperatuur, heerlijke wijnen.

De apotheose van haar berichten kwam op een dag in de vorm van een telefoontje: ‘Henny, luister!’.

Even bleef het stil. En toen, tot mijn grote vreugde, hoorde ik de schorre zang van een onvervalste Provençaalse cigale! Luidkeels deed hij voor de telefoon zijn best op dit ritmische solo-lied speciaal voor mij. Ik stelde me voor hoe daarginds, ver weg, zijn borst vibreerde, zó ijverig dat de klank ervan tot in Nederland klonk. Het ontroerde me en het troostte me.

Nu mijn zusje weer verder op weg naar Nederland is stuur ik haar daarom via dit blog deze Einzelgänger. Als troost in de regen, en als aangename herinnering aan ons korte maar fijne samenzijn in Bourgondië.

Dit bericht werd geplaatst in Frankrijk, medeleven, wandeling en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op EEN ONVERGETELIJKE SOLO

  1. Martine zegt:

    Dank je Henny! Het geluid van de cigale zit nog steeds in mijn oor en ook al ben ik in Nederland, mijn ziel zit nog ver zuidelijk….

Geef een reactie

