EXPOSEREN

2018 04 19
Vandaag werd met eendrachtige inspanning mijn 11-de expositie in Melick ingericht. Pas toen ik de aquarellen hiervoor geselecteerd had constateerde ik dat dit een tentoonstelling werd van louter BOMEN. Bomen in Rome, in Bourgondië en in België, maar vooral bomen in onze eigen omgeving. Ik schilderde ze op de Beegderheide, in Grathem, rondom Horn en in Melick. Ze vertoonden zich aan mij in alle soorten en vormen. In winter- lente- en zomertooi. Ze stonden solo of in groepsverband. Aan het water of aan de rand van een koolzaadveld. Hun variëteit bleek eindeloos. Olijfbomen, pijnbomen en dennenbomen. Populieren en berkenbomen. Beuken, eiken en wilgen.  En steeds was het een genot ze in waterverf te vertalen. Elke aquarel betekent immers een of enkele uren stilte. Uren van zonneschijn of koele schaduw. Uren van vogelzang of landbouwgeluiden. Ik onderging de geur van bloesems of gemaaid gras. Het ruisen van een beek of het zoemen van insecten.  Een boom is een geduldig schildermodel. Met stevige voet in de aarde biedt hij de aquarellist roerloos een tijdelijk thuis. Hij lijkt de tijd voor je vast te houden. Je hoeft je niet te haasten. Dat had een kalmerende uitwerking.  En elke keer als mijn aquarel klaar was en ik de plek verliet had ik de neiging de betreffende boom te groeten, hem te bedanken.  Deze expositie mag wat mij betreft dan ook een ode zijn aan de boom in het algemeen. Bij de grootscheepse kaalslag die in het Leudalgebied soms gaande is betekenen deze vereeuwigde bomen toch ook een troost. Ik hoop dat ze mogen blijven. En niet alleen op het aquarelpapier.
  Een ontvangstmiddag gaat nog gepland worden.
Voor individuele bezichtiging: Telefoon: 0475 581827
email:      hanshennymeeuws@gmail.com

Dit bericht werd geplaatst in aquarel, bomen, expositie, kaalslag, Leudal, schilderkunst en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op EXPOSEREN

  1. juzo zegt:

    Henny, Hans, nog 2 dagen Lentebomenvreugd’!
    Ik zend jullie een vrolijke frisse jonge lentebode,
    die nu staat tegenover NS station Weert,
    zie puntdakje beneden.
    Hij helpt jullie en ons door de achterliggende
    moeilijke tijden van verdriet en contemplatie heen,
    en naar de aansnellende tijden van feest en plezier toe,
    vanwege het dagelijkse “zijn”.
    Veel plezier, met zoveel mogelijk aquarelpapier!

Plaats een reactie