DE BACH VAN DE DAG

2020 02 03

Nu de narcissen en de crocussen bloeien, en nu ik bij het ochtendgloren mijn oren spits om de eerste merelzang te horen, zie ik onwillekeurig ook uit naar Pasen, of, liever gezegd, naar Palmzondag en de tijd daar rondomheen.

Want het tragere daglicht ’s avonds, de schuchtere klanken in de natuur, en de kleur geel die overal fris de kop opsteekt geeft mij meteen de associatie met, en het verlangen naar, de jaarlijkse Matthaeus Passion, en dus Johann Sebastian Bach.

Aan Bach geen gebrek op internet! Allereerst hebben we de site ‘All of Bach’, een project dat de Nederlandse Bachvereniging in 2013 startte, en dat in 2021 afgerond zal zijn. Alle 1080 werken van Johann Sebastiaan Bach worden door deze vereniging uitgevoerd en opgenomen. Elke geïnteresseerde luisteraar kan daarvan meegenieten. Het hele oeuvre van Bach zal in een paar muisklikken wereldwijd beschikbaar zijn!

Maar er is meer. Via de app ‘Podcast’ op mijn i-phone vind ik elke dag wat informatie over, en klanken van deze grootste componist aller tijden. Dit dankzij muzieksamensteller en programmeur Frank de Munnik. Hij startte begin september de podcastserie ‘Bach van de Dag’. Daarin belicht hij, in soms slechts enkele minuten, Bach van vele kanten. Deze serie is als een muzikale scheurkalender. Ik heb er niet veel tijd voor nodig, en toch word ik er elke keer wijzer van, terwijl ik geniet van die heel speciale Bach-sfeer die na het beluisteren nog lang in me achter blijft. 

Vandaag hoorde ik de aflevering van 28 januari jongstleden. De Munnik behandelt daarin Bach’s ‘Lutherse Mis’ BWV 235. Hij laat alleen het Kyrië daaruit horen, en Collegium Vocale Gent zingt dit wel zo licht en jolig dat ik, met Bach in mijn schortzak, goedgehumeurd deze grijze dag begonnen ben.

 

Dit bericht werd geplaatst in Bach, compositie, internet, klassieke muziek en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie